Milyen az ítéletmentes visszajelzés?

Hogyan tudok hatni úgy a visszajelzésemmel, hogy közben nem bántom meg a másikat? Létezik-e ítéletmentes visszajelzés? Szerintünk igen! Az ítéletmentes visszajelzés jellemzői röviden az alábbiak, valamint ezeket fontos tudnod, ha a módszert alkalmazod.

  • Keress egy megfelelő alkalmat, amikor csak ketten vagytok (legalábbis mások nem hallják), kellően nyitottak vagytok, és elegendő időt tudtok szakítani a beszélgetésre.
  • Adhatok egy visszajelzést? Legszerencsésebb, ha ezzel a kérdéssel indítasz, és megvárod, hogy mi a válasza erre. Ha úgy érzed, nincs rá nyitottság, inkább halaszd el.
  • Mondandód legyen tömör, konkrét, tárgyszerű és személyes:
    • Próbálj minél inkább egy pár konkrét helyzetre támaszkodni!
    • Mondd el mindenféle minősítés nélkül azt, amit láttál, hallottál az adott szituációban! Ne dicsérj, ne kritizálj, csak leíróan mondd el!
    • Ne a személyére adj visszajelzést, hanem konkrétan a viselkedésére, a tettére, a hozzáállására stb.
    • Mondd el, hogy hogyan hatott ez rád, hogy mit éreztél, éltél meg közben.
  • Ne menj bele értelmezésekbe! A visszajelzés személyessége és semlegessége könnyebben befogadhatóvá teszi munkatársad számára, amit hallott.
  • Adj neki időt, hogy elgondolkozhasson és kérdezhessen.

 

Néhány egyszerű, konkrét példa az ítéletmentes visszajelzésre

„Amikor két nappal a megbeszélt határidőn túl küldted át nekem az anyagokat, frusztrált voltam, mert így összetorlódtak az én teendőim. Késő estig ezen dolgoztam, és így sem tudtam megfelelő minőségben befejezni jelentést. Arra kérlek, figyelj oda arra, hogyan hatsz az én munkámra.”

„A megjelenésedben, a stílusodban van valami derűs könnyedség, amitől úgy érzem, hogy energizáltabb és kreatívabb vagyok a megbeszéléseken.”

„Amikor a keddi prezidet egy mosoly nélkül elhadartad, azt láttam, hogy sokan a telefonjukat kezdték nézegetni, és csökkent a figyelmük. Kíváncsi vagyok, mennyire vették a lényeget.”

„Ahogyan több körben oda-vissza e-maileztetek egymásnak Ágival, az volt a benyomásom, itt nem is szakmai problémátok van, hanem valami nincs rendben köztetek. Jól érzékelem ezt?”

„A szakmai alaposságod – amint minden részletet alaposan kitisztázol – megnyugvást jelent számomra, hogy legalább e tekintetben nincs mitől aggódnom.”

„A múlt héten kétszer is előfordult, hogy amikor kértem tőled valamit, nem kaptam meg egyből, hanem vagy kérdésed volt, vagy jelezted, hogy miért nem tudod elküldeni. Azt vettem észre magamon, hogy egyre nehezebben fordulok hozzád segítségért.”

„Ezen a héten kétszer is előfordult, hogy késve érkeztél a meetingünkre. Amint leültél és elkezdtél kipakolni, megzavartad a figyelmemet és így teljesen kiestem a beszélgetés folyamatából.”

Remélem, sikerül inspirálódni a fenti mondatokból, és amikor legközelebb visszajelzést adsz, próbálsz így fogalmazni!

Bognár Nándor